学会賞

 

各号のARELEで最も高い評価を得た論文に対して「学会賞」を授与しています。2009年からは学術奨励賞と教育奨励賞の2種類になりました。

2023年(ARELE Vol.34)

  • 学術奨励賞 細田雅也. Time course of verbs’ implicit causality during L2 comprehension: An extended replication of Hijikata (2021)
  • 教育奨励賞 該当なし

2022年(ARELE Vol.33)

  • 学術奨励賞 佐久間康之,髙木修一. Development of a Listening Span Test for Japanese EFL Elementary
    School Students
  • 教育奨励賞 該当なし

2021年(ARELE Vol.32)

  • 学術奨励賞 前田啓貴. Speaking Performance Among High School Students at Different CEFR Levels:
    A Comparative Study on the TEAP Speaking Section
  • 教育奨励賞 草薙邦広,榎田一路. より選好されるオンライン解説動画の作成を巡って:教養教育英語科目に
    おける探索的実践.

2020年(ARELE Vol.31)

  • 学術奨励賞 金山幸平. Is Expanding Spacing More Effective than Equal Spacing for L2 Vocabulary Learning?
  • 教育奨励賞 杉田千香子,内野駿介,濱田彰. リメディアル学習者を対象とした音読指導のための共同生成的アクションリサーチ.

2019年(ARELE Vol.30)

  • 学術奨励賞 菅原健太. Intensive Motivational Drive Supports Vision and Motivated Behavior in Japanese Learners of English.
  • 教育奨励賞 鬼田崇作,天野修一,榎田一路,草薙邦広,森田光宏,阪上辰也,高橋有加,田北冬子,達川奎三,上西幸治. 広島大学英語Can-Doリストの試験的運用.

2018年(ARELE Vol.29)

  • 学術奨励賞 卯城祐司,細田雅也,名畑目真吾,森好紳,鈴木健太郎,多田豪,小木曽智子,神村幸蔵,佐々木大和,政所里佳. Understanding Protagonist, Causal, and Intentional Links During EFL Narrative Reading.
  • 学術奨励賞 小木曽智子. Effects of Text Cohesion on Inference Generation during EFL Reading: Evidence From Think-Aloud Protocols.

2017年(ARELE Vol.28)

  • 学術奨励賞 伊達正起. The Influence of Timing of Form Instruction During Practice Using Task Repetition on Task Performance.
  • 教育奨励賞 今井理恵,峯島道夫. 「コミュニケーション英語Ⅰ」で批判的思考力を育てるCTスキルズ一覧表と核となるパフォーマンス課題の開発.

2016年(ARELE Vol.27)

  • 学術奨励賞 多田豪. Learning Associates of Known Words: Effects of Semantic Relationship and Similarity on Memorization and Retrieval.

2015年(ARELE Vol.26)

  • 学術奨励賞 濱田彰. Improving Incidental L2 Vocabulary Learning With Latent Semantic Analysis.
  • 教育奨励賞 三上明洋, 三上由香. アクション・リサーチによる大学英語授業における多読活動の導入とその改善.

2014年(ARELE Vol.25)

  • 学術奨励賞 水本篤, 浦野研, 前田啓朗. A Systematic Review of Published Articles in ARELE 1–24: Focusing on Their Themes, Methods, and Outcomes.
  • 教育奨励賞 靜哲人. 小学生に音節を「感じさせる」試み.

2013年(ARELE Vol.24)

  • 学術奨励賞 沢谷佑輔, 横山吉樹. The Role of L2 Learners’ Writing Ability in Peer Review Sessions from the Perspectives of a Reviewer and a Writer.
  • 教育奨励賞 古賀功, 佐藤臨太郎. Effects of a Debate Task on Changes of Communication Variables.

2012年(ARELE Vol.23)

  • 学術奨励賞 大木俊英. A Word Repetition in EFL Shadowing: The Roles of Phrasal Knowledge, Context, and Proficiency.
  • 教育奨励賞 該当なし

2011年(ARELE Vol.22)

  • 学術奨励賞 卯城祐司, 甲斐あかり, 清水遥, 星野由子, 名畑目真吾, 長谷川佑介, 矢野賢, 中川知佳子. Effects of Flashback on Japanese EFL Readers’ Narrative Comprehension.
  • 教育奨励賞 該当なし

2010年(ARELE Vol.21)

  • 学術奨励賞 野呂徳治. Debilitating Effects of “Listening Stress”: Focusing on the Use of Coping Strategies.
  • 教育奨励賞 該当なし

2009年(ARELE Vol.20)

  • 学術奨励賞 清水真紀. An Examination of Reliability of an Oral Reading Test for EFL Learners Using Generalizability Theory.
  • 教育奨励賞 斉田智里. 大学英語教育カリキュラム改革による授業評価と成績評価の改善報告―全学授業評価調査データ分析による改善効果の検証―

2008年(ARELE Vol. 19)

  • Shin’ichiro ISHIKAWA, Yuka ISHIKAWA 石川慎一郎・石川有香 L2 Proficiency and Word Perception: An fMRI-based Study

2007年(ARELE Vol. 18)

  • Mayumi OKAMOTO 岡本真由美 University Students’ Unknown Words and Their Self-assessed Reading Comprehension Level

2006年(ARELE Vol. 17)

  • Tatsuo ANEZAKI 姉﨑達夫 Exploring the Developmental Shift of Translation Recognition: Japanese Junior High School Students

2005年(ARELE Vol. 16)

  • Yuko HIJIKATA 土方裕子 The Chunking Process and Reading Comprehension of Japanese EFL Learners

2004年(ARELE Vol. 15)

  • Remi MURAO 村尾玲美 L1 Influence on Learners’ Use of High-Frequency Verb+Noun Collocations

2003年(ARELE Vol. 14)

  • Akira ENOMOTO 榎本暁 The Effect of Sound Reduction and Lexical Familiarity on Spoken Word Recognition by Japanese Learners of English